divendres, 25 de novembre de 2011

Un museu de sarcòfags, quadres i fantasmes

Amb motiu de la celebració d'un curset de gestió cultural, aquesta setmana m'he passat hores i hores al Museu de Belles Arts de València, l'antic Col·legi de Sant Pius V de l'arquebisbe Joan Tomàs de Rocabertí. Apurant fins el darrer segon abans d'entrar a la sala d'actes i acompanyat per dos (valents) companys de classe, em vaig endinsar per les sales i claustres replets de quadres moderns, retaules gòtics i escultures de fusta, alabastre i marbre. Els meus pobres amics hagueren de sofrir, al pati de l'antic claustre, les meues explicacions sobre escultura i escriptura ibèrica, les extenses teories consparanoiques sobre la família patrícia dels "Fonteius", la llarga xarrada sobre els cultes orientals mitraics a l'occident de l'Imperi Romà, i el cabreig davant la ignominiosa presència d'una estàtua de Felip V el Borbó en posició vertical, amb la seua perruca barroca apuntant al sostre, sent el seu just i merescut destí estar penjada del sostre cap avall.

Penseu amb tots els desaprensius que utilitzaren açò per donar-li de beure al seu cavallet...

A pocs metres de l'Innombrable jau una de les troballes més famoses de l'arqueologia valenciana, el conegut per la tradició com "Sarcòfag de Sant Vicent Màrtir", amb el gran forat al fons per recordar el seu vell ús com abeurador dels cavalls de l'antiga Caserna Militar de la Cap i Casal. Tot i que en realitat prové del Convent de Sant Domènec i no de Sant Vicent de La Roqueta, açò no desmereix la qualitat aquest excel·lent exemple de sarcòfag paleocristià del Baix Imperi.

Deixant de banda els deliris històrico-arqueològics, entrarem en el terreny crític. Pot ser, amic/ga lector/a es pregunte, com ja sol ser tònica general en aquest blog particular, el per què del títol d'aquesta entrada. Fantasmes al Museu de Belles Arts, que jo sàpiga, no hi ha, però ben bé en podria haver-hi. Sales i sales plenes d'obres d'art meravelloses i cap ànima (!!!) corrent per allí, el que diu molt de la falta de promoció per part del PPCV de la nostra cultura i del nostre patrimoni. Al llarg de 3 vesprades consecutives de visites ens creuàrem sols amb dues parelles de turistes estrangers, amb sendes guies especialitzades a les mans, que per les seues cares d'estranyesa per la buidor de les sales, pareixia que se'ls estaven apareixent les animetes de Tots Sants. 

D'esperits d'ectoplasma i efectes especials no vaig albirar-ne cap, però el que sí vaig veure amb els meus ulls van ser visions del passat, que des dels seus llenços ens parlaven de fets antics com fantasmes que recorden la seua vida, mantenint la memòria viva. Diuen i s'escolta que part de l'ànima d'una persona perviu en les seues obres. Com que no sóc retor ni espiritista, deixaré açò sense confirmació (ni tinc ganes de morir-me per fer demostracions empíriques) però si de cas fos veritat, l'ànima viva del pintor valencià Antoni Fillol i Granell m'impressionà. Amb pinzell i colors, el seu llegat evocà paraules i fets sobre les que s'ha construït el nostre present, d'emocions, d'esperances i de fracassos dels violents i convulsos inicis del segle XX, com a premonició de les no menys violentes i convulses dècades que vindrien després.

"L'amo", 1910.
"La Glòria del Poble", 1895.
"La Llavor" o "Després de la refrega", 1904.

2 comentaris:

  1. Molt bon post, m'ha agradat, de veritat, però permet que et faça una correcció: Penseu amb tots els desaprensius que utilitzaren açò per donar-li de beure* al seu cavallet...
    A no ser que l'home li deixava veure (de vista) al cavall...
    No t'ho dic de mala fe, al contrari, t'ho dic perquè m'ha agradat. ^^ Si trobe alguna falta més ho comentaré també, que ara m'he parat amb aquesta perquè m'ha cridat molt l'atenció.
    Salut

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies, açò és el que passa quan u té el cap en un altre món. Agraeixo ,i molt, les correccions, sobretot amb aquest article, escrit a corre-cuita i amb uns amics ben pesats a l'altre costat de l'auricular del telèfon posant-me presa al cos, "perquè arribem tard".

    ResponElimina