dimarts, 1 de maig de 2012

#NoVullPagar el Peatge de l'AP7 d'Algemesí



Hui, dia 1 de maig, un grup de diverses persones residents a Algemesí, amb diversos cotxes particulars, hem fet un acte de protesta en el peatge de l'AP7 en direcció València al terme municipal d’Algemesí. L'acte ha consistit en agafar l’autopista i dirigir-nos cap a l’eixida a València, negant-nos a pagar l'import del peatge adduint raons de discriminació envers altres territoris de l'Estat Espanyol, en els quals les carreteres troncals són gratuïtes, i les conseqüències econòmiques ben negatives que per als nostres treballadors i per a la nostra indústria té l'existència d'aquests peatges.

En arribar a la cabina de pagament hem entregat a l’operària el tiquet recollit a l’entrada. Quan ens ha indicat l’import li hem dit que no volíem pagar com a protesta per el greuge que patim els valencians. Tot seguit ens ha indicat que li facilitàrem el DNI, però com ens hem negat a donar-li’l per no ser un agent de Policia o Guàrdia Civil, ens ha anotat la matrícula de cotxe. En un primer moment, i ràpidament, ens ha obert la barrera però mantenint el semàfor en roig. Com que li hem demanat que posara el semàfor en verd ha tornat a tancar la barrera i un altre treballador de l’autopista s’ha dirigit a un grup de quatre guàrdies civils que hi havia estacionats en el mateix peatge de l’autopista. Els guàrdies han ignorat la petició del treballador de vindre al nostre cotxe, fent gestos amb la mà que semblaven indicar-li que ens deixara passar. Després d’uns minuts i de diverses converses entre treballadors la barrera s’ha alçat i el semàfor s’ha posat en verd. En eixe moment, ens hem dirigit en direcció València. Podeu veure com ha passat un dels cotxes en les següents adreces:




Els peatges estan administrats en règim de concessió a unes empreses que ja han amortitzat amb escreix el preu de la seua construcció (alguns càlculs independents estimen que la recaptació de l’autopista ja supera en quaranta vegades el preu de la construcció). De fet, la concessió de l’AP7 havia d’acabar el 31 de desembre de 1996, però el Govern Espanyol de l’època, amb José Maria Aznar al capdavant, va decidir allargar-la fins al 31 de desembre de 2019. En els darrers mesos, i mitjançant diverses notícies en premsa, el govern ha filtrat la seua intenció de tornar a perllongar la concessió més enllà del 2019. El pretext és garantir els guanys esperats abans de la crisi per les empreses concessionàries de les autopistes radials de Madrid (que són les mateixes que les concessionàries de l’AP7), ja que en haver opcions alternatives amb autovies paral·leles a les autopistes, no hi ha els usuaris previstos. Al nostre entendre la solució econòmicament eficient passa, contràriament, per tancar totes aquelles infraestructures públiques insostenibles i que han estat produïdes en un atac de megalomania política en un període de bombolla d’obra pública. Permetent així alliberar i potenciar aquelles infraestructures econòmicament rendibles i socialment necessàries.

En la resta de territoris de l'estat el percentatge de vies de pagament és clarament inferior a l'existent al País Valencià. L'existència dels peatges encareix l’exportació dels nostres productes cap Europa i cap al sud peninsular. És en l’eix mediterrani de carreteres allà on ens trobem els peatges els valencians, precisament en l’eix econòmic en el qual se sustenta en major part l’economia valenciana. Aquest pagament addicional de carreteres, suposa una pèrdua de competitivitat per a les nostres empreses i una desincentivació a l’establiment de iniciatives forasteres i posant en perill la pervivència d'altres ja establertes, com és el cas de la Ford. I això en temps de crisi i d’una taxa d’atur molt elevada és sagnant per a treballadors, empresaris i administració pública.

A més a més, i des d’una vessant social, el pagament de peatges en l’AP7 posa entre l’espassa i la paret a moltes famílies valencianes que setmanalment i per desplaçaments personals es veuen abocades a triar entre perdre poder adquisitiu o doblar o triplicar el seu temps de trajecte i augmentar el seu risc de sinistralitat. Només cal analitzar les alternatives a l’autopista en desplaçaments des de la Ribera o l’Horta cap a la Marina o cap a Vinaròs. La "nacional" suposa més quilòmetres, més temps, més despesa de gasolina i major sinistralitat.

En la caravana  que des d’aquest matí ha eixit d’Algemesí hem participat diverses persones sense militància política així com gent militant del Bloc Jove - Compromís (entre ells qui escriu aquest bloc) i d’Esquerra Republicana (la persona visible del vídeo que adjuntem és Jaume Ortiz, president comarcal d'ERPV-Ribera Alta, al que acompanyàvem al cotxe). Però la nostra és només una mostra de les moltes reivindicacions personals i anònimes que s'han succeït hui al llarg dels peatges valencians, illencs i catalans, de protesta en veure que paguem unes infraestructures que van en contra dels nostres interessos econòmics i socials. Ara la pilota la tenen els partits polítics, ja que són diverses les esmenes i iniciatives que cada any els partits valencianistes presenten al Congrés dels Diputats a favor de l’alliberament de l'AP7.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada